Opetussuunnitelma uudistuu

Uuden Oulun perusopetuksen kuntakohtaisen opetussuunnitelman luku 4 hyväksyttiin lautakunnassa kesäkuussa 2011. Tästä syntyi ajatus siirtää koko opetussuunnitelma yhteen paikkaan. Tälle sivustolle kootaan Oulun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet kappaleittain. Sen lisäksi sivustolle kootaan TYÖKALUPAKKI, johon tulee  koulukohtaisia ohjeita opetussuunnitelmatyön tueksi.

Klikkaamalla sisällysluettelon otsikoita, pääset avaamaan opetussuunnitelman lukuja yksitellen PDF-tiedostoina.

Huomaattehan, että osa tältä sivustolta löytyvästä opetussuunnitelmasta on vuoden 2004 perusteiden mukaista ja osa myöhemmin uudistettua tekstiä (kuten luku 4).

Advertisements

8 thoughts on “Opetussuunnitelma uudistuu

  1. Mr WordPress sanoo:

    Hi, this is a comment.
    To delete a comment, just log in, and view the posts’ comments, there you will have the option to edit or delete them.

  2. Irma Ala-aho sanoo:

    Vuosiluokilla 1-2 on kyllä todella vaikeaa saavuttaa matematiikan tavoitteita vain kolmella vuosiviikkotunnilla. Neljä on mielestäni ehdoton minimi. 1. luokalla, kun oppilaat eivät osaa vielä lukea, ei ole suoraan sanottuna mitään järkeä opiskella uskontoa kahta tuntia viikossa.

  3. Päivi Mäki sanoo:

    Hei Irma,
    Kiitokset kommentistasi. Valitetavasti emme tässä tuntijakotyössä tehneet suuria muutoksia tuntijakoihin, yhtenästimme vain uuden Oulun tuntijaon.
    Hallituksesta tulee uusi perusopetuksen tuntijako jo varmaan tänä keväänä. Teemme sen pohjalta uuden tuntijaon. Palataan silloin alkuopetuksen matematiikka-asiaan.
    Uskonnon tunteja tulee väkisinkin 2 tuntia jollekin luokalle vuosiluokilla 1-5 . Valtioneuvoston mini on nimittäin tuossa nivelessä 6 vvt. Aikaisemmassa tuntijakotyöryhmässä kaksi tuntia päädyttiin sijoittamaan 1. vuosiluokalle.

    Mukavaa kevättä!

  4. Marianne Saari sanoo:

    Haukiputaan Kirkonkylän alakoulun terveiset:

    ALKUOPETUS
    – 2lk kuvataiteen tunti siirettäisiin 2lk matematiikkaan
    – 6lk musiikin tunti siirrettäisiin 1lk matematiikan tunniksi tai
    1lk äidinkielen tunneista (8kpl) siirrettäsiin yksi matematiikkaan

    kommentteja:
    ”Tavoitteisiin ei päästä kolmella matematiikan tunnilla.”
    ”Matikkaa oppii laskemalla.”
    ”Ekaluokkalaisten mielestä matikka on just sitä oikeaa koulua – ovat innostuneita.”
    ”Jo pelkästään käsitteistön omaksumiseen tarvitaan aikaa.”
    ”Oppimisvaikeudet tulevat väistämättömiksi.”
    ”Eriyttäminen matematiikassa käy vaikeammaksi; oppilaan henkilökohtaiseen tukemiseen käytettävissä oleva aika vähenee.”
    ”Miten käy soveltavan matematiikan pienessä tuntikehyksessä?”

    LIIKUNTA
    – 8lk musiikin tunti siirretääisiin 3-4 -luokkien liikuntatunniksi
    ”Liikunta on yksi merkittävimmistä häviäjistä tässä uudistuksessa – kansanterveydellisestikin suuri epäkohta.”

    MUSIIKKI
    ”Kuudennella luokalla riittää yksi musiikin tunti – samoin perustein myös kahdeksannelle luokalle on tarpeetonta tehdä musiikkitunnin lisäys.

    lisäksi:
    – alakoulun puolella ei kajottaisi kokonaistuntimäärään
    – A2 -kielen opiskelijoiden kielen opiskelua ei verotettaisi liikunnan/äidinkielen tunneilta – ei päällekkäisyyksiä

  5. Päivi Mäki sanoo:

    Alakoulun puolella on ehdotetussa tuntijaossa neljä ylimääräistä tuntia: 1-2 luokilla 2 ylimääräistä ja 6. luokalla 2 ylimääräistä. On kohtuullista, että yläkoulun puolella on yksi ylimääräinen tunti. Yläkoulussa mennään jokaisessa oppiaineessa minimituntimäärällä. Nyt yksi valinnainen tunti on siirretty yläkoulun puolelle eli siellä on 9. luokalla 31 tuntia.
    Taito- ja taideaineiden tuntimääriä käsitellään vielä tuntijakotyöryhmässä saadun palautteen pohjalta. Käsittelyn pohjana on luonnollisesti myös opetussuunnitelman oppiainekohtaiset sisällöt ja tavoitteet.
    Matematiikan lisääminen alkuopetuksessa voi tapahtua siirtämällä kummallakin luokalla yksi tunti taito- ja taideaineista matematiikan opetukseen. Äidinkielessä ja kirjallisuudessa on vuosiluokilla 1 ja 2 kummallakin 7 vvt eli valtioneuvoston antaman tuntijaon minimi. Sieltä ei siis voi siirtää. Matematiikan lisääminen voi tulla kysymykseen, jos alkuopetuksen matematiikan opetussuunnitelma uudistetaan toiminnallisen matematiikan perusperiaatteiden mukaan. Otetaan harkintaan.
    A2-kieltä opiskellaan 5. ja 6. luokalla 3vvt. A2-oppilaiden viikottaista työmäärää on haluttu helpottaa käyttämällä äidinkielessä ja liikunnassa olevia lisätunteja kielenopiskeluun. A2-kieli lisää näin oppilaan työmäärää vain kahdella tunnilla viikossa.

  6. Sirpa Tuomivaara sanoo:

    Hei!

    Olen yläkoulun historian ja yhteiskuntaopin opettaja Oulussa. Opetussuunnitelman mukaan lähdemme 7. luokalla historiassa liikkeelle Napoleonista (1800-luvun alku) ja Suomen historiassa autonomian ajasta (vuodesta 1808). Tätä ennen oppilaiden tulisi tietää aika hurja määrä historiasta: yleisessä historiassa suurin piirtein pyramideista, antiikin ja keskiajan läpi uuteen aikaan, löytöretkiin, renessanssista valistukseen ja itsevaltiudetkin olisi pitänyt oppia. Suomen historiassa esihistoriasta viikinkien ja keskiajan ja Ruotsin vallan lopun läpi 1800-luvun loppuun.

    Tälläkin hetkellä tilanne on se, että suurta osaa opsin tavoitteista alakoulussa ei ole oikein saavutettu. Historiahan on myös oppiaine, jossa elämyksellinen ja oivaltava oppiminen on tärkeää. On surullista että näin keskeinen oman identiteetin hahmottamiseen ja yleissivistykseen liittyvä aine on se ainoa, joka menetti tunnin. Toivon, että työryhmä harkitsee tarkkaan, miksi se päätyi nappaamaan tunnin historiasta. Ja tietenkin ehdotan, että tunti palaisi tuntijakoon.

    Historiaa opetetaan nyt vain seitsemän tuntia koko peruskoulun aikana. En lähde jahtaamaan muiden aineiden tunteja, mutta pyydän, että selitätte, miksi tunti lähti juuri historiasta. Tiedän, että tällä hetkellä se on valtakunnallinen minimi, mutta minkälaisen signaalin uusi Oulu antaa, kun se korostraa osallisuutta ja yhteiskunnallista aktiivisuutta, mutta vie tuolta ajattelulta juuret.

    Tiedän, että valtakunnallinen tuntijakoehdotus paljastetaan lähiaikoina. Toivon, että työryhmä malttaisi odottaa sen valmistumista. Muistutan myös, että julkisessa keskustelussa on puhuttu paljon lasten ja nuorten yhteiskunnallisen tietämyksen lisäämisestä. Uskallanpa jopa haaveilla siitä, että historiaa viimeinkin alettaisiin opettaa alakoulussa jo aiemmin.

  7. Päivi Mäki sanoo:

    Hei Sirpa,
    Kiitokset kommentistasi. Tuntijaon yhtenäistämisessä on kyse siitä, että päästään aloittamaan ensi syksynä koulu samoilla tuntimäärillä. Uuden Oulun aloitus vuoden 2013 alusta menee hassusti keskelle kouluvuotta ja siksi aloitus on jo syksyllä 2012 eli kouluvuoden alusta. Siirtymävaiheen tuntijaossa ei tehdä mitään strategisia linjauksia koko uuden Oulun opetuksen näkökulmasta. Niiden aika on sitten, kun uusi perusopetuksen tuntijako on käytettävissä. Ei kuitenkaan näytä siltä, että se olisi vielä kunnissa maaliskuussa, mikä on ehdoton edellytys ensi syksyn koulutyön suunnittelun kannalta.
    Nyt käsillä oleva tuntijako on monen asian kompromissi. Historiassa mennään valtakunnallisen tuntijaon mukaan. Onneksi kyseessä on alakoulun opetus, jossa on mahdollista eheyttää opetusta toteuttamalla elämyksellisesti ja erilaisten projektien kautta kokonaisopetusta. Mainitsemasi opetussuunnitelman sisällöt tarjoavat erinomaisia liittymäkohtia uskontoon, elämänkatsomustietoon, kuvataiteeseen. Toivotaan, että alakoulun puolella pystytään vahvistamaan osallisuutta ja aktiivista kansalaisuutta myös muilla tavoin kuin historian opiskelun tarjoamien näkökulmien kautta.

  8. Sirpa Tuomivaara sanoo:

    Hei!

    Kiitos vastauksesta! Historia on sinänsä tärkeä tieteenala. Sen takia tuntuu nurinkuriselta, että historia alistetaan uskonnon, et: ja muiden aineiden sisälle: pitäisiköhän asetelman olla juuri toisinpäin? Toivon yhä, että jotta historia-aineen oma ops alakoulussa voitaisiin saavuttaa, sille varattaisiin enemmän omia tuntejakin.

    Hienoa, että voimme kommentoida tuntijakoesitystä. Mieltäni askarruttaa vielä kaksi kysymystä tässä uuden Oulun tuntijaossa:
    1) Tulkitsenko taulukkoa oikein väittäessäni, että valtakunnallisen minimin ylittäviäkin aineita on? Esim. alakoulun ympäristö- ja luonnontietoa ja TT-aineita on enemmän kuin valtakunnallisessa minimissä.
    2) Mitkä aineet menettivät tunteja verrattuna aikaisempiin tuntimääriin? Mitkä aineet saivat lisää tunteja? Eli mihin tuo menetetty historian tunti meni?

    Mvh Sirpa Tuomivaara

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s